Subculturen ondersteunen SkateLAB financieel via shirtverkoop

Shirts ‘The Hengelo University of Hard Knocks’ in trek dankzij ‘Hengelo-o-o’

Een paar maanden geleden ontwikkelde Ton Nieuwenhuis van Vanille een eerbetoon aan de diverse subculturen van Hengelo. Dit werd een logo-ontwerp voor op een t-shirt, The Hengelo University of Hard Knocks. In eigen beheer in een kleine oplage gezeefdrukt, zodat iedereen die zich nauw betrokken voelt met Hengelo het vanaf nu kan uitdragen. Inmiddels heeft de verspreiding van de shirts een vlucht genomen want ze worden gedragen in de videoclip van geboren Hengeloër Jeffrey Spalburg, ‘Hengelo-o-o’. Daardoor is de vraag naar de shirts enorm gestegen. Nieuwenhuis wil de (inline) skaters en BMX-ers van Hengelo laten profiteren van dit succes: voor elk verkocht shirt gaat er 5 euro naar SkateLAB. De shirts zijn online te koop en via de oer-Hengelose muziekwinkel Popeye.

Landelijke bekendheid
Sinds het uitbrengen van de videoclip ‘Hengelo-o-o’ wordt deze massaal gedeeld op diverse social mediakanalen. De landelijke media bombardeerden de clip tot zomerhit van 2013 en daardoor was het shirt al te zien in o.a. het NOS journaal en RTL Boulevard. De shirts verspreiden zich nu over Hengelo en de rest van de wereld. Momenteel zijn er diverse producers in de dance-scene bezig met The Hengelo University of Hard Knocks tracks.

Crowdfunding
De missie van Stichting Skatevoorzieningen Hengelo (en Twente), kortweg SkateLAB, is het ontwikkelen van innovatieve skateparken en -voorzieningen, geïntegreerd in de omgeving. Zo willen zij synergie van media en kunst met de skateboardsport realiseren. Nieuwenhuis: “SkateLAB zet zich in voor de belangen van de skaters, inline skaters en BMX-ers in de regio. In Hengelo bestaat deze subcultuur al sinds midden jaren ’70. Samen met Amsterdam stond Hengelo aan de basis van het skaten in Nederland. Sinds 1985 zijn er in Hengelo een groot aantal skatevoorzieningen geplaatst, het gros hiervan is in de afgelopen decennia helaas weer verwijderd. Er is een steeds luider wordende schreeuw om een centrale skatevoorziening in Hengelo. Daar willen wij met de verkoop van onze shirts aan bijdragen. Zie het als een soort crowdfunding: door een shirt te kopen, kunnen skaters en sympathisanten financieel bijdragen aan een nieuw skatepark.”

De videoclip:

Comments are closed.